چاوز: برای آزادی دو آمریکایی میانجی بودم

هوگو چاوز گفت که وی میانجی آزادی دو آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند، بوده است

به گزارش بخش عربی سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، رییس‌جمهور ونزوئلا بیان کرد که وی تلفنی با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران صحبت کرد و بعد از آن بنا به درخواست شان بین، نماینده آمریکا نامه‌ای برای احمدی‌نژاد ارسال کرد که در آن از او خواست تا جاش فتل و شین بائر، دو تبعه آمریکایی را آزاد کند.

بر اساس گزارشات اعلام شده، بیشتر از یک هفته پیش شان بین به ونزوئلا رفت و در آنجا از چاوز خواست تا به وی در مساله آزادی این دو تبعه آمریکایی کمک کند.


شین بائر، جاش فتل و سارا شورد در هشتم مرداد 1388 به اتهام ورود غیرمجاز در مرزهای ایران با کردستان عراق بازداشت شده بودند.


سارا شورد یکسال بعد در بیست‌وسوم شهریور ماه 1389 با قرار کفالت 500میلیون تومانی آزاد شد و به آمریکا رفت دو تبعه دیگر هم در ایران باقی ماندند و ماه گذشته در دادگاه بدوی به اتهام ورود غیرمجاز به خاک ایران و جاسوسی جمعاً به تحمل 16سال حبس محکوم شدند که به‌دنبال درخواست وکیل مدافع‌ مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه این دو نیز با قرار وثیقه 5 میلیارد ریالی برای هر متهم آزاد شده و با هماهنگی سفارت سوئیس، ایران را به مقصد عمان ترک کردند تا از طریق این کشور، رهسپار آمریکا شوند.


اظهارات چاوز نیز در حالی است که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا چندی پیش از پادشاهی عمان به دلیل میانجی‌گری برای آزادی این دو تبعه آمریکایی قدردانی کرد.

منبع:  ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا